Stressz: kihívás és szorongás a munkahelyen

A stressz minden olyan helyzetre jellemző, amikor egy munkahelyi feladat és a feladatért felelős személy kapcsolatba kerül egymással. Ez alapján mondhatjuk, hogy munkahelyi stressz volt, van és lesz. Már csak az a kérdés, mihez kezdünk vele.


A stressz a mindennapi életünk része. Megfelelő mértékben egyfajta energiaforrásként tekinthetünk rá, ami cselekvésre ösztönöz és kitartást ad, hogy megbirkózzunk a kihívásokkal. Ha kontroll alatt tartjuk, hasznunkra válik. A túlzott mértékű stressz azonban felégeti energiáinkat, tönkreteszi kapcsolatainkat, karrierünket, rontja önbizalmunkat, illetve romboló hatással van egészségünkre is.


Az, hogy egy esemény vagy helyzet okozta stresszt mikor élünk meg negatívan vagy pozitívan, attól függ, hogy mennyire tartjuk a szituációt kezelhetőnek és befolyásolhatónak, mennyire változtatja meg az életünket, illetve mekkora belső konfliktust eredményez. Számít az is, hogy hogyan értékelünk egy adott szituációt, hiszen egy stresszhelyzetre tekinthetünk kihívásként, de szorongást is ébreszthet bennünk.


Sokszor hangzik el az a kijelentés, hogy csak rajtunk múlik, hogyan reagálunk a világ, vagy akár a munkahelyünk által teremtett kihívásokra. De legyünk reálisak! Időnként van rá lehetőségünk, hogy egy helyzetet kezelhetővé tegyünk, máskor pedig nincs. Ha van is valami elméleti lehetőség a helyzet megoldására, az erőforrásaink nem végtelenek. Sok helyen kell helytállnunk, sok szerepben. De azt nem mondhatjuk, hogy sok a házi munka, felvételizik a gyerek, betegek a szülők, úgyhogy én idén nem dolgozom. Így lesz a szorongás, jó esetben egy alacsony szintje, a mindennapjaink része.


Mint az élet bármely területén, a munka világában is fontos, hogy milyen megküzdési stratégiákkal vagyunk felvértezve. Ugyanakkor a szervezeteknek és a vezetőknek is feladata, hogy kielemezzék az alkalmazottakat érő stresszt és olyan munkakörnyezetet teremtsenek, illetve olyan elvárásokat támasszanak velük szemben, amik a fizikai, lelki és mentális egészséget támogatják.


Vannak a munka világára jellemző pszichológiai stresszfaktorok, amik az elvárások és az erőforrás konfliktusából erednek. Jellemzően ezek a következők:

  • Állandó változások, hosszútávon fennálló bizonytalanság

  • Ködös célkitűzések

  • Túl sok munka, állandó rohanás, a határidőkkel vívott sikertelen csaták, alacsony színvonalon elvégzett munka az időnyomás miatt

  • Nincs a munkavállalónak személyes ráhatása a munkaterhelésre és annak ütemezésére, a munka sokszor beszivárog a magánéletre szánt időbe

  • Kevés a munka vagy a munka nem jelent elég kihívást

  • Nincs lehetőség fejlődésre, új dolgok megismerésére

  • Az elmélyült munkavégzést rendszeresen megzavarják, félbeszakítják

  • Túl nagy a felelősség – legyen szó emberekről vagy pénzről

  • A visszajelzés és/ vagy elismerés hiánya


És vannak olyan stressz hatások is, amik a társas kapcsolatainkban jelentkeznek – ezeket nevezzük szociális stressz faktoroknak:

  • A munkaközösségben felmerülő nehézségek, együttműködési problémák és a bonyolult emberi kapcsolatok

  • Magányos munkavégzés, izoláció

  • Konfliktusokkal terhelt ügyfélkapcsolatok

  • Kommunikációs problémák (nem informatív, nem igaz, nem releváns, nem világos)

  • Az egyenlőtlenség érzése

  • Nem a munkahelynek megfelelő viselkedés, az emberekkel való helytelen bánásmód

  • A vezetői döntésekkel, a szervezeti működéssel kapcsolatos elégedetlenség


Ha végig olvassuk a fenti két listát és összevetjük saját munkahelyi tapasztalatainkkal, bizonyára találni fogunk kevesebb vagy több olyan stresszfaktort, aminek súlyát napi szinten hordozzuk a vállunkon. Tökéletes munkahely és helyzet jó eséllyel nem létezik. A tökéletlenség pedig remélhetőleg arra sarkall bennünket, hogy javítsunk a helyzeten. De a változás többnyire lassú folyamat. Kitartásra van szükségünk, akkor is, ha feszültek vagyunk vagy szorongunk.


Segít, ha az időnyomás ellenére is heti több alkalommal teremtünk egy kis saját időt, amikor valami olyat csinálunk, amit szeretünk, ami feltölt minket. Ha lehetőséget adunk magunknak a lelassulásra, minőségi figyelmet és időt tudunk szentelni a környezetünkre, saját érzéseinkre és gondolatainkra, esetleg alkotásra, akkor feszítettebb időszakokban is könnyebben fogjuk megtartani a belső egyensúlyt. Másrészt érdemes kipróbálni az AnxioControl Herbalt!


Az AnxioControl Herbal természetes hatóanyagai csökkenthetik a szorongást, álmosító mellékhatás és függőség kockázata nélkül. Ezt a terméket a Magyar Tudományos Akadémia tudósai fejlesztették és különleges alapanyaga, az EP107™, az USA-ban is bizonyított már. Hatóanyagai évről-évre egyre több embernek nyújtanak megoldást a stressz, szorongás és a folytonos feszültségérzés gyors, természetes csökkentésében és az általános lelki egyensúly megtartásában.