Negatív érzések a párkapcsolatban

Időről-időre, valahonnan mélyről, előtör az aggodalom, a másik elvesztésétől való félelmünk, vagy saját lelki bizonytalanságunk. Ha elnyomjuk ezeket az érzéseket, fokozatosan bár, de észrevétlenül felgyülemlik bennünk, ami váratlan kitörésekhez vezethet. Van úgy, hogy a párunk empátiája, figyelme, stabilitása, jókedve, ölelése megnyugtat, és a kellemetlen érzés elillan. Máskor azonban a sok szőnyeg alá söpört aggodalom utat tör magának. Elkezdjük a másikat okolni a problémáinkért, ami benne ellenérzést kelt és távolságot teremt, ez pedig bennünk további bizonytalanságot szül és mi is távolodni kezdünk. A bizalom erodálódik és elindul a lefelé vezető spirál.



Mit tehetünk, hogy ne így legyen?


Sokszor attól tartunk, hogy ha megosztjuk párunkkal ezeket az érzéseket, feleslegesen terheljük meg a kapcsolatunkat. De ez nem így van! Épp ellenkezőleg! Amikor a párunk tud ránk figyelni, mindenképp próbálkozzunk meg vele! A mély intim kapcsolat az érzelmi tapasztalataink megosztásából születik. És mindkét félnek meg kell tanulnia tisztelni a másik érzéseit. Mindet! Az, hogy szeretünk valakit, nem azt jelenti, hogy soha nem vagyunk mérgesek, csalódottak, megbántottak vagy féltékenyek. Ugyanakkor fontos megtanulnunk, hogy az érzéseink bennünk születnek meg, a tapasztalataink, a félelmeink és a gondolataink táptalaján. Tehát sokkal inkább múlnak rajtunk, mint a párunkon. Így tehát nem érdemes őt hibáztatni a saját érzéseinkért. Viszont, ha megosztjuk vele az érzéseinket, alkalmat adunk neki, hogy jobban megismerjen bennünket.


Más a helyzet azonban, ha hosszú távon, tartósan élünk meg negatív érzéseket. Depresszió esetén például a reményvesztettség, az örömre való képtelenség, a napi tevékenységek iránti érdeklődés elvesztése, az alvászavar nem szűnik meg attól, ha a másikkal napi szinten megosztjuk bánatunkat. Párunk ilyen esetben azzal tud segíteni, ha visszajelzi nekünk, hogy hetek vagy hónapok óta fennáll ez az állapot és ezzel nekünk magunknak kell kezdenünk valamit. A mi belső stabilitásunkat a legjobb társ sem tudja helyreállítani. Ebben a helyzetben, hosszú távon a mi tartósan negatív állapotunk a párunk lelkiállapotára is negatív hatással lehet. Ilyenkor érdemes szakember segítségét kérni a saját jóllétünk helyreállítása és az működő párkapcsolat megtartása érdekében.


Talán a fentiek alapján már látszik, hogy a saját érzelmi stabilitásunk megőrzése az egyik kulcsa a jólműködő párkapcsolat kialakításának. Lássuk, mit tehetünk ennek fejlesztése érdekében!



  1. Gyakoroljuk a tudatos jelenlétet, relaxáljunk, meditáljunk! A jelen pillanat tapasztalatainak tudatos figyelése pozitív hatással bír mind a mentális, mind a testi egészségre.

  2. Ha valami felbosszant, feszültté tesz, próbáljuk meg figyelmünket másra irányítani! Ez persze csak átmeneti enyhítést jelent, akut helyzetben azért élhetünk vele.

  3. Ha előre látjuk, hogy egy szituáció negatív hatással lesz ránk, nem kell feltétlenül bevállalni! Fogalmazzunk így: Akkor vállaljuk be a várhatóan negatív érzésekkel járó helyzeteket, ha megéri! És tartsuk észben, hogy tartósan az elkerülés módszere nem működik!

  4. Keretezzük át a helyzetet! Minden szituációt több oldalról is megközelíthetünk. Ha az első reakciónk a felháborodás vagy a szomorúság, álljunk meg egy rövid időre és gondoljuk végig, milyen érzések, gondolatok, szándékok lehetnek jelen adott szituációban. Például a minket megsértő személy vajon miért viselkedett úgy, ahogy viselkedett. Ha sikerül a negatív érzést kíváncsisággá vagy együttérzéssé alakítanunk, nyert ügyünk van!

  5. Ha egy helyzet intenzív érzéseket vált ki belőlünk, tegyük fel a kérdést: Legjobb formámban hogy viselkednék ebben a helyzetben? Amikor valami vagy valaki felhúz bennünket és elképzeljük, hogy a legjobb kiadásunk hogyan viselkedne adott helyzetben, akkor tudatosítjuk saját értékrendünket és ezáltal csökkenthetjük a valós és a saját magunk által jónak tartott viselkedés közti különbséget.


Leírni könnyű, megtenni nehéz. Legalábbis elszánt lelki munkát igényel a saját érzéseink megélése és elfogadása, az érzelmi stabilitás megteremtése, illetve a másik érzéseire való nyitottság, anélkül, hogy saját magunk kritikáját látnánk a megjelenő negatív érzésekben. Ezen az úton is meglátogathat időnként a szorongás, a bizonytalanságtól való félelem. Néha pedig jól jön egy kis segítség. Egy barát vagy nyugodt séta mellett az AnxioControl is támogathat abban, hogy a lefelé vezető spirálból ki tudj lépni és el tudj indulni a valós kapcsolat és az intimitás útján.


Az AnxioControl Herbal természetes hatóanyagai csökkenthetik a szorongást, álmosító mellékhatás és függőség kockázata nélkül. Ezt a terméket a Magyar Tudományos Akadémia tudósai fejlesztették és az alapanyag az USA-ban is bizonyított már. Hatóanyagai évről-évre egyre több embernek nyújtanak megoldást a stressz, szorongás és a folytonos feszültségérzés gyors, természetes csökkentésében.